czwartek, 28 kwietnia 2011

Nauka czytania i pisania

Wprowadzenie dziecka w świat symboli graficznych jest przede wszystkim związane z dziecięcym zainteresowaniem otaczającym światem, a równocześnie służy kształtowaniu gotowości szkolnej. Umiejętność pisania ma charakter wtórny w stosunku do umiejętności czytania. Zatem wszystko to co sprzyja gotowości do nauki czytania jest równocześnie przygotowaniem do nauki pisania.

Podstawowym warunkiem nabywania umiejętności czytania i pisania jest dobra orientacja przestrzenna. Ważną rolę odgrywa też nabywanie przez dzieci sprawności w posługiwaniu się rękami oraz koordynacja wzrokowo-ruchowa i słuchowo-ruchowa, umiejętność podporządkowania ruchów kontroli wzroku lub słuchu. Ćwiczeniu sprawności rąk służą zabawy ruchowe związane z toczeniem, rzucaniem i chwytaniem.

Podstawowym zadaniem związanym z przygotowaniem do nauki czytania i pisania jest doskonalenie percepcji wzrokowej i słuchowej dziecka.

Istotną rolę w rozwijaniu percepcji wzrokowej odgrywają zabawy konstrukcyjne, układanki, puzzle. Doskonalenie percepcji słuchowej następuje w toku sytuacji naturalnych: zabaw, rozmów, różnych czynności podejmowanych w ciągu dnia. Liczne zabawy, gry i ćwiczenia pomagają dziecku doskonalić słuch fonematyczny. Wiele uwagi poświęcić trzeba analizie i syntezie słuchowej (dźwiękowej) słów.

Ważne jest również zdobycie umiejętności poprawnego mówienia zarówno pod względem dźwiękowym, jak również gramatycznym. Nie może być mowy o rozpoczęciu nauki czytania z dzieckiem, które nie opanowało umiejętności dość swobodnego wypowiadania się i rozumienia wypowiedzi słownych.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz