czwartek, 28 kwietnia 2011

Jak pomóc dziecku w odrabianiu pracy domowej ?

Praca domowa, ma bardzo duży wpływ na proces wychowania i nauczania ucznia. Dzięki tej formie nauczania dziecko utrwala sobie zdobytą wiedzę na zajęciach. Dziecko w pierwszych latach nauki nie ma jeszcze wyrobionego nawyku uczenia się. Trzeba mu w tym pomóc, a pomóc mogą rodzice.

Aby praca domowa osiągnęła zamierzony skutek rodzice w domu powinni stworzyć odpowienie warunki do nauki.

Miejsce pracy:
- powinno być stałe, w którym dziecko mogłoby przechowywać swoje książki, zeszyty i przybory szkolne,
- stół oraz krzesło powinny być dostosowane do wymiarów ciała ucznia,
- stanowisko pracy ucznia powinno być dobrze oświetlone, ze światłem padającym z lewej strony
- pokój powinien być dobrze przewietrzony,
- w kąciku pracy ucznia powinien panować ład i porządek, czystość i estetyka,


Samodzielna praca ucznia wymaga wysiłku umysłowego, skupienia uwagi, stąd niezbędna dla nauki jest cisza. Gwar w otoczeniu ucznia rozprasza jego uwagę. Zakłócenie koncentracji uwagi u dzieci w wieku młodszoszkolnym może spowodować trudności z wdrożeniem się na nowo do pracy domowej.

Odrabianie pracy domowej:
- najodpowiedniejszą porą do odrabiania zadań domowych jest czas między godziną 16 a 19,
- rodzic powinien czuwać nad prawidłowym przebiegiem pracy domowej swego dziecka, jego zadaniem jest dopilnowanie, aby praca domowa była należycie wykonana,
- dorosły nie może podawać gotowych rozwiązań,
- w trakcie nauki domowej jest wskazany odpoczynek,
- uczeń, przystępując do odrabiania lekcji, powinien zabierać się do najtrudniejszych i najważniejszych zadań.
- zadanie trudniejsze powinien przeplatać łatwiejszymi np. pisemne - ustnymi,
- praca domowa powinna być odrabiana w tym samym dniu co była zadana, gdyż lepiej wówczas pamięta się materiał opracowany przed kilkoma godzinami na lekcji,

Komfortowe warunki w domu nie zapewnią dziecku sukcesów w szkole, jeżeli rodzice są obojętni i mają lekceważący stosunek do szkoły i domowych prac dziecka. dzieciom w młodszym wieku szkolnym pomoc rodziców daje poczucie bezpieczeństwa, radości, zadowolenia, kształtuje się ogromna więź uczuciowa.
Dziecko wyrastające w atmosferze miłości, poszanowania dla pracy, utwierdzi się w przekonaniu, że to co robi jest ważne i potrzebne. Rodzic poprzez zainteresowanie pracą szkolną dziecka, rozmowy, objaśnianie problemów, wyrabia stosunek systematyczności, pilności i sumienności.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz