piątek, 29 kwietnia 2011

NAUCZYCIEL


System edukacyjny ulega ciągłym zmianom. W ostatnich latach zmiany te zachodzą także w obszarze kształcenia i dokształcania nauczycieli. Określają one nowe potrzeby w zakresie kompetencji nauczycieli.

Tylko nauczyciel, który akceptuje sam siebie, może dobrze realizować swoje zadania zawodowe, mieć dobry kontakt z uczniami, być dla nich autorytetem. Jego zadaniem jest ciągła dbałość o własny rozwój zawodowy i osobowościowy.

Dlatego nauczyciel powinien:

  • wiedzieć jak postępować z uczniami, nawet tymi sprawiającymi trudności;
  • podchodzić z dystansem do oceny własnej osoby przez otoczenie, przyjmować ze spokojem zarówno pochwały jak i dezaprobatę;
  • stawiać przed sobą i przed uczniami cele możliwe do osiągnięcia;
  • nie ukazywać swojej dominacji nad uczniami;
  • być odważnym, śmiałym, otwartym wobec swoich uczniów i ich rodziców;
  • aktywnie interesować się swoimi podopiecznymi;
  • akceptować wszystkich uczniów, tolerować ich bez względu na wyznawaną religię, kolor skóry itp.;
  • podchodzić do każdego ucznia w sposób indywidualny;
  • traktować wszystkich wychowanków w jednakowy sposób, nie kierować się własną sympatią do jednych i niechęcią do innych, być sprawiedliwym wobec wszystkich, postępować tak, by każdy uczeń czuł się równy innym kolegom, nie różnicować ich ze względu na osiągane wyniki itp.;
  • być wrażliwy na nieprawidłowości, zauważane w swoim otoczeniu i posiadać umiejętność szybkiego, skutecznego i adekwatnego do sytuacji reagowania na nie, nie może być on bierny i obojętny.

Zadania nauczyciela:

1. Kształtowanie samodzielności edukacyjnej ucznia;

Samodzielność edukacyjną może zdobyć ten, kto posiada odpowiednią motywację i postawy względem własnego rozwoju, osiąganych wyników oraz procesu kształcenia.

2. Wdrażanie wychowanka do samokontroli i samooceny;

3. Motywowanie ucznia do uczenia się;

W procesie kształcenia istotne jest skupianie się na zainteresowaniach ucznia i umożliwianie ich rozwoju. Dlatego też nie należy wymagać od wychowanka pasjonowania się wszystkimi przedmiotami. Ważne jest, żeby uczeń miał wewnętrzną motywację do przyswajania treści z zakresu przynajmniej jednego przedmiotu, gdyż przyjemność czerpana z tego powinna przekładać się na pozytywne ustosunkowanie do szkoły i nauczycieli oraz kształtowanie wysokiej samooceny. Zadaniem nauczyciela jest umiejętne wykorzystanie pasji ucznia do przyswajania wiedzy i umiejętności z zakresu poszczególnych przedmiotów.

4. Kształtowanie umiejętności poznawania siebie;

5. Kształtowanie umiejętności rozwiązywania konfliktów;

6. Kreowanie pozytywnej relacji swojej z otoczeniem;

Zadaniem nauczyciela jest kształtowanie pozytywnych interakcji między nim a uczniami oraz między uczniami. Umożliwia to wychowankom poczucie bycia akceptowanym i realizować swoje zadania szkolne. Nauczyciel jako wzór pokazuje uczniom jak w każdej sytuacji znaleźć porozumienie z otoczeniem. Ma on więc łamać barierę, jaka stoi przed uczniami, która ogranicza ich poczucie wolności i bezpieczeństwa. To może być podstawą do skutecznego motywowania wychowanków do uczenia się. Jednakże wymaga to wnikliwej obserwacji każdego ucznia, ich zachowania. Interakcja z uczniami pozwala także na rozbudzanie i rozwijanie zainteresowań i zamiłowań wychowanków, które kształtują ich pozytywny emocjonalny stosunek do zajęć szkolnych.

7. Kształtowanie umiejętności podejmowania racjonalnych decyzji.

Rola i sposób realizacji zadań nauczyciela na poszczególnych etapach kształcenia:

a) wychowanie przedszkolne:

  • najważniejsze są zadania opiekuńcze nauczyciela;
  • nauka głównie poprzez zabawę, gry edukacyjne itp.;
  • wdrażanie dzieci do pracy poprzez wykonywanie różnych czynności lub przedmiotów użytkowych;

b) nauczanie początkowe:

  • zamiana aktywności zabawowej na zorganizowane uczenie się;
  • wdrażanie ucznia do świadomej aktywności w zakresie uczenia się;
  • stwarzanie możliwości wykazania się, co sprzyja rozwojowi uczniów i kształtowaniu ich zainteresowań;
  • właściwe balansowanie między swobodą w aktywności ucznia a zorganizowanym działaniem;
  • poprzez interakcje z dziećmi nauczyciel może rozwijać ich otwartość, zdolności twórcze, radość wspólnego osiągania celów itp.;
c) starsze klasy:

  • wpływ poszczególnych nauczycieli jest mniejszy z racji, że jest ich już więcej niż tylko jeden wychowawca;
  • najważniejsze są zadania wychowawcze nauczyciela;
  • wspieranie uczniów, pomoc w rozwiązywaniu konfliktów i problemów;
  • wyrozumiałość nauczycieli, wskazywanie uczniom właściwych sposobów zachowania.


Na koniec kilka słów dzieci na temat nauczyciela:





Brak komentarzy:

Prześlij komentarz