System edukacyjny ulega ciągłym zmianom. W ostatnich latach zmiany te zachodzą także w obszarze kształcenia i dokształcania nauczycieli. Określają one nowe potrzeby w zakresie kompetencji nauczycieli.
Tylko nauczyciel, który akceptuje sam siebie, może dobrze realizować swoje zadania zawodowe, mieć dobry kontakt z uczniami, być dla nich autorytetem. Jego zadaniem jest ciągła dbałość o własny rozwój zawodowy i osobowościowy.
Dlatego nauczyciel powinien:
- wiedzieć jak postępować z uczniami, nawet tymi sprawiającymi trudności;
- podchodzić z dystansem do oceny własnej osoby przez otoczenie, przyjmować ze spokojem zarówno pochwały jak i dezaprobatę;
- stawiać przed sobą i przed uczniami cele możliwe do osiągnięcia;
- nie ukazywać swojej dominacji nad uczniami;
- być odważnym, śmiałym, otwartym wobec swoich uczniów i ich rodziców;
- aktywnie interesować się swoimi podopiecznymi;
- akceptować wszystkich uczniów, tolerować ich bez względu na wyznawaną religię, kolor skóry itp.;
- podchodzić do każdego ucznia w sposób indywidualny;
- traktować wszystkich wychowanków w jednakowy sposób, nie kierować się własną sympatią do jednych i niechęcią do innych, być sprawiedliwym wobec wszystkich, postępować tak, by każdy uczeń czuł się równy innym kolegom, nie różnicować ich ze względu na osiągane wyniki itp.;
- być wrażliwy na nieprawidłowości, zauważane w swoim otoczeniu i posiadać umiejętność szybkiego, skutecznego i adekwatnego do sytuacji reagowania na nie, nie może być on bierny i obojętny.
Zadania nauczyciela:
1. Kształtowanie samodzielności edukacyjnej ucznia;
Samodzielność edukacyjną może zdobyć ten, kto posiada odpowiednią motywację i postawy względem własnego rozwoju, osiąganych wyników oraz procesu kształcenia.
2. Wdrażanie wychowanka do samokontroli i samooceny;
3. Motywowanie ucznia do uczenia się;
W procesie kształcenia istotne jest skupianie się na zainteresowaniach ucznia i umożliwianie ich rozwoju. Dlatego też nie należy wymagać od wychowanka pasjonowania się wszystkimi przedmiotami. Ważne jest, żeby uczeń miał wewnętrzną motywację do przyswajania treści z zakresu przynajmniej jednego przedmiotu, gdyż przyjemność czerpana z tego powinna przekładać się na pozytywne ustosunkowanie do szkoły i nauczycieli oraz kształtowanie wysokiej samooceny. Zadaniem nauczyciela jest umiejętne wykorzystanie pasji ucznia do przyswajania wiedzy i umiejętności z zakresu poszczególnych przedmiotów.
4. Kształtowanie umiejętności poznawania siebie;
5. Kształtowanie umiejętności rozwiązywania konfliktów;
6. Kreowanie pozytywnej relacji swojej z otoczeniem;
Zadaniem nauczyciela jest kształtowanie pozytywnych interakcji między nim a uczniami oraz między uczniami. Umożliwia to wychowankom poczucie bycia akceptowanym i realizować swoje zadania szkolne. Nauczyciel jako wzór pokazuje uczniom jak w każdej sytuacji znaleźć porozumienie z otoczeniem. Ma on więc łamać barierę, jaka stoi przed uczniami, która ogranicza ich poczucie wolności i bezpieczeństwa. To może być podstawą do skutecznego motywowania wychowanków do uczenia się. Jednakże wymaga to wnikliwej obserwacji każdego ucznia, ich zachowania. Interakcja z uczniami pozwala także na rozbudzanie i rozwijanie zainteresowań i zamiłowań wychowanków, które kształtują ich pozytywny emocjonalny stosunek do zajęć szkolnych.
7. Kształtowanie umiejętności podejmowania racjonalnych decyzji.
Rola i sposób realizacji zadań nauczyciela na poszczególnych etapach kształcenia:
a) wychowanie przedszkolne:
- najważniejsze są zadania opiekuńcze nauczyciela;
- nauka głównie poprzez zabawę, gry edukacyjne itp.;
- wdrażanie dzieci do pracy poprzez wykonywanie różnych czynności lub przedmiotów użytkowych;
b) nauczanie początkowe:
- zamiana aktywności zabawowej na zorganizowane uczenie się;
- wdrażanie ucznia do świadomej aktywności w zakresie uczenia się;
- stwarzanie możliwości wykazania się, co sprzyja rozwojowi uczniów i kształtowaniu ich zainteresowań;
- właściwe balansowanie między swobodą w aktywności ucznia a zorganizowanym działaniem;
- poprzez interakcje z dziećmi nauczyciel może rozwijać ich otwartość, zdolności twórcze, radość wspólnego osiągania celów itp.;
- wpływ poszczególnych nauczycieli jest mniejszy z racji, że jest ich już więcej niż tylko jeden wychowawca;
- najważniejsze są zadania wychowawcze nauczyciela;
- wspieranie uczniów, pomoc w rozwiązywaniu konfliktów i problemów;
- wyrozumiałość nauczycieli, wskazywanie uczniom właściwych sposobów zachowania.
Na koniec kilka słów dzieci na temat nauczyciela:
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz