sobota, 30 kwietnia 2011

Edukacyjny kontekst rozwoju kompetencji emocjonalnej


Kompetencja emocjonalna – to zdolność wchodzenia człowieka w różne interakcje społeczne (umiejętność rozmawiania i współdziałania z innymi ludźmi); to ważny fundament w budowaniu relacji z sobą samym i z innymi; to podstawa, baza, na której mogą się ukształtować: umiejeność koncentracji, wytrwałość i gotowość do podejmowania wysiłku - umiejętności, które są niezbędne do efektywnej nauki szkolnej; poza tym kompetentne obchodzenie się z uczuciami jest istotnym czynnikiem z zapobieganiu przemocy; dzieci w przedszkolu szczególnie łatwo nabywają kompetencję.

Komponenty edukacyjnego kontekstu rozwoju kompetencji emocjonalnej:

  • jakość interakcji zachodzących między dziećmi i nauczycielami
  • interakcje z rówieśnikami
  • tworzenie przez nauczyciela pozytywnego klimatu emocjonalno - społecznego w klasie
  • sytuacje edukacyjne projektowane przez nauczyciela, nasycone treściami i technikami specyficznymi dla rozwoju zdolności i umiejętności emocjonalnych
  • współudziałanie nauczycieli z rodzicami
  • podmiotowy styl interakcji między nauczycielem a dziećmi.

Za wskazniki klimatu emocjonalno- społecznego mozna uznać:

  • poziom agresji i innych problemów z zachowaniem w grupie dziecięcej
  • naturę relacji dziecko- nauczyciel
  • złozoność zabaw podejmowanych przez dzieci.

Klimat emocjonalno- społeczny moze mieć charakter:

a) pozytywny:

  • bliskie relacje między nauczycielem i dziećmi
  • podejmowanie przez dzieci złozonych zabaw
  • niska częstotliwość niewłaściwych zachowań dzieci

b) negatywny:

  • konfliktowe relacje dziecko- nauczyciel
  • wysoka częstotliwość zachowań destrukcyjnych dzieci
  • niska frekwencja konstruktywnych zabaw czy uczenia się we współpracy.

Techniki wspierające rozwój kompetencji emocjonalnej dziecka:

  • odgrywanie ról i przyjmowanie perspektywy innych osób;
  • oglądanie i omawianie ilustracji, zdjęć, filmów, służące rozwijaniu umiejętności identyfikowania, nazywania i ekspresji emocji, rozwijaniu zdolności do rozumienia przyczyn i konsekwencji stanóżywanych przez rózne postacie, pracowaniu między innymi nad tonem głosu, tempem mówienia, postawą, gestami;
  • czytanie opowiadań, ksiązek, których wiąze się z przezywaniem róznorodnych emocji przez występujące w nich postacie;
  • gry, zabawy, np. zabawa w "Kostkę uczuć" słuząca identyfikowaniu i nazywaniu róznych stanów emocjonalnych, dostrzeganiu ich przyczyn i konsekwencji;
  • stosowanie technik modulujących silne emocje, np. "Zatrzymaj się i pomyśl" (zatrzymaj się, wez głęboki oddech, określ problem i nazwij swoje emocje- słuzy to uświadomieniu dziecku, ze wszystkie emocje, jakich doświadczamy, dostarczają uzytecznych informacji, które mogą ukierunkować myśli i działania.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz